blog, blogeri, evenimente

blog, blogeri

"Daca va fi sa te infierbanti, infierbanta-te la soare. Daca va fi sa inseli, inseala-ti stomacul. Daca va fi sa plangi, plange de bucurie. Daca va fi sa minti, minte in privinta varstei tale. Daca va fi sa furi, fura o sarutare. Daca va fi sa pierzi, pierde-ti frica. Daca va fi sa simti foame, simte foame de iubire. Daca va fi sa doresti sa fii fericit, doreste-ti in fiecare zi...” Pablo Neruda.
From Imagini Blogger
From Imagini Blogger
Fantasy Fantasy Comments
Friends18.com Orkut MySpace Hi5 Scrap ImagesFriends18.com Picture Comments
C’est la fin de le commencement!

Create your personalized message here!

Etichete

A doua şansă (10) A n+1 campanie (1) a n+1 şansă (3) acces (5) acces-educaţie (39) acces-educaţie fizică şi sport (3) acces-educaţie-codul-bunelor-maniere (5) acces-educaţie-comentarii (9) acces-educaţie-globalitate (3) acces-educaţie-limbi-străine (3) acces-educaţie-online (4) acces-educaţie-online-comentarii (6) acces-educaţie-originalitate (2) acces-educaţie+sănătate (10) acces-informare (1) acces-informare-educaţie (4) acces-sănătate (1) acces-sănătate-educaţie (1) acces-timp şi spaţiu (2) acces+comentarii=educaţie (22) acces+educaţie (21) acces+informare=educaţie (61) acces+planeta albastră=educaţie (132) acces=educaţie (2) acţiuni-comunitate (1) an şcolar 2009-2010 (1) aniversari (1) blogger (2) burse (1) Campanie (3) carţi-biblioteca (4) cărţi- acces-educaţie (2) comemorari (2) conduită-rutieră (1) contact-grădiniţă (2) contact-şcoală (2) copy (1) decalog-cadre-didactice (1) decalog-elevi (1) din nou la şcoala şi grădiniţă (1) directori (1) diriginţi-clasele V-VIII (1) dor de ... (1) drepturile copiilor (1) educaţie (1) educaţie fizică şi sport-acces la educaţie (3) generalităţi (1) implicare (2) informare (1) interviuri neobisnuite (1) încadrare (1) începerea anului şcolar 2009-2010 (1) încredere=acces educaţie (1) întrebări şi răspunsuri (1) ÎNVĂŢĂTORI-CLASELE I-IV (1) lipire (1) lirică (2) lucruri-excepţionale (2) lucruri-noi (1) mesaje internet (1) mişcare=viaţă (8) modernitate=învăţare permanentă (1) motto-uri (2) onomastică (8) Opţionale (1) Orar-A doua şansă (5) organigramă internă (1) paste=copiere (1) păreri-blog (2) păreri-cunoştinţe-acces-educaţie (1) regrete_eterne (1) ROMÂNIA (1) rXunr (2) sediu (1) socio-educativ în atenţia părinţilor şi elevilor foşti şi actuali (1) sport (1) subcapitole din viaţă (1) şanse-educaţie (1) Şcoala cu clasele I-VIII nr. 162 (1) şcoală (1) tradiţii (1) vacanţă-aer liber-mişcare (1) viaţă sănătoasă (2)

Murphy: ...cand ai un necaz acesta nu vine singur...

"Poate că pentru lume ești doar o singură persoană, dar pentru o persoană ești întreaga lume" G. J. G. Marquez

Friends18.com Orkut MySpace Hi5 Scrap Images

Friends18.com Orkut MySpace Hi5 Scrap Images
Friends18.com Picture Comments


Viernes - Mensajes y Im�genes!

Acces educaţie=Acces informare

Poliţia Capitalei în parteneriat cu Şcoala cu clasele I-VIII nr. 162 recomandă:

http://www.politiacapitalei.ro

Cooperare, competiţie

Pentru cei care nu au aflat încă: (Echipa Informatoare se va implica şi în alte acţiuni decât informarea asupra actvităţilor cadrelor şcolăreşti şi a cadrelor didactice)

  1. Pe blog (sau, cum ne place nouă să-l numim, gazeta de perete a şcolii şi a grădiniţei), se încearcă o COOPERARE cu cei care din diverse motive nu cunosc limba română (şi dau diverse înţelesuri cuvintelor care în dicţionarul explicativ al limbii române au specificate clar înţelesuri potrivite)
  2. Pe blog (sau, cum ne place nouă să-l numim, gazeta de perete a şcolii şi a grădiniţei), se încearcă iniţierea unei COMPETIŢII de genul „cel mai bun să câştige”, o parte importantă a CAMPANIEI „A N+1 ŞANSĂ, NO COPY, NO PASTE”
  3. Pe blog (sau, cum ne place nouă să-l numim, gazeta de perete a şcolii şi a grădiniţei),se încearcă iniţierea unei PARTICIPĂRI ACTIVE de genul „Şi cuvântul tău contează!”, o parte importantă a CAMPANIEI „A N+1 ŞANSĂ, NO COPY, NO PASTE”
  4. Pe blog (sau, cum ne place nouă să-l numim, gazeta de perete a şcolii şi a grădiniţei),se încearcă iniţierea unei participări active de genul „Acţionează la nivel local!”, o parte importantă a CAMPANIEI „A N+1 ŞANSĂ, NO COPY, NO PASTE”
  5. Comunică,
  6. R.C., Echipa Informatoare ş.a.


Friends18.com Orkut MySpace Hi5 Scrap Images
Friends18.com Picture Comments

Pentru cei independenţi, (fără comentarii, NO COMMENTS, Pas de commentaires)

luni, 18 octombrie 2010

De la cabinetul medical



Tucmuc


Pentru cei interesaţi de bunul mers al sănătăţii celor mici (deşi se potriveşte ffffbbbb şi celor mari)


ANEXA 1
LISTA
alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor
______________________________________________________________________________
|Nr. | Alimente | Limita de la | Exemple de categorii de alimente |
|crt.| nerecomandate | care alimentele | care prin conţinut sau forma de |
| | | devin | prezentare pot fi nerecomandate |
| | | nerecomandate | |
|____|_________________|_________________|_____________________________________|
| 1.| Alimente cu | Peste 15 g | - prăjituri |
| | conţinut mare de| zaharuri/100 g | - bomboane |
| | zaharuri* | produs | - acadele |
| | | | - alte produse similare |
|____|_________________|_________________|_____________________________________|
| 2.| Alimente cu | Peste 20 g | - hamburgeri |
| | conţinut mare de| grăsimi/100 g | - pizza |
| | grăsimi | produs, | - produse de tip patiserie |
| | | din care, | - cartofi prăjiţi |
| | | cumulativ: | - alte alimente preparate prin |
| | | - grăsimi | prăjire |
| | | saturate peste | - maioneze, margarină |
| | | 5 g/100 g produs| - brânză topită, brânzeturi |
| | | - acizi graşi | tartinabile cu conţinut de grăsime|
| | | trans peste | peste 20% |
| | | 1 g/100 g produs| - mezeluri grase |
| | | | - alte produse similare |
|____|_________________|_________________|_____________________________________|
| 3.| Alimente cu | Peste 1,5 g | - chipsuri |
| | conţinut mare de| sare/100 g | - biscuiţi săraţi |
| | sare | produs (sau | - covrigei săraţi |
| | | peste 0,6 g | - sticksuri sărate |
| | | sodiu/100 g | - snacksuri |
| | | produs) | - alune sărate |
| | | | - seminţe sărate |
| | | | - brânzeturi sărate |
| | | | - alte produse similare |
|____|_________________|_________________|_____________________________________|
| 4.| Băuturi | - | - orice tip de băuturi răcoritoare, |
| | răcoritoare** | | cu excepţia apei potabile |
| | | | îmbuteliate sau a apei minerale |
| | | | îmbuteliate |
|____|_________________|_________________|_____________________________________|
| 5.| Alimente cu | Peste 300 kcal | - orice tip de aliment care, prin |
| | conţinut ridicat| pe unitatea de | conţinut, aduce un aport de |
| | de calorii pe | vânzare | calorii de peste 300 kcal pe |
| | unitatea de | | unitate de vânzare |
| | vânzare | | |
| | | | |
|____|_________________|_________________|_____________________________________|
| 6.| Alimente | - | - alimente vrac |
| | neambalate*** | | - sandvişuri neambalate |
|____|_________________|_________________|_____________________________________|
| 7.| Alimente | - | - alimente care nu respectă |
| | neetichetate****| | prevederile |
| | | | Hotărârii Guvernului nr. 106/2002 |
| | | | privind etichetarea alimentelor, |
| | | | cu modificările şi completările |

| | | | ulterioare |
|____|_________________|_________________|_____________________________________|
* Fac excepţie fructele şi legumele proaspete.
** În incinta şcolilor se va vinde numai apă potabilă sau minerală îmbuteliată, pentru a crea copiilor deprinderea de a o bea.
*** Se exceptează bananele şi citricele.
**** Pentru crearea unor deprinderi nutriţionale sanogene se recomandă etichetarea nutriţională.

ANEXA 2
PRINCIPIILE
care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi
1. Caracteristici în alimentaţia copilului
a) Nevoile nutriţionale ale copiilor diferă în funcţie de vârstă.
b) Un copil creşte în salturi, ceea ce se reflectă prin nevoi energetice diferite.
c) Aportul alimentar este adecvat dacă asigură o creştere staturală şi ponderală normală, evidenţiată prin compararea parametrilor creşterii cu curbele standard.
2. Principii în alimentaţia copilului
Alimentaţia sănătoasă pentru copilul mai mare de 24 de luni implică respectarea unor principii de bază, şi anume:
a) asigurarea unei diversităţi alimentare, ceea ce înseamnă consumul pe parcursul unei zile de alimente din toate grupele şi subgrupele alimentare
b) asigurarea unei proporţionalităţi între grupele şi subgrupele alimentare, adică un aport mai mare de fructe, legume, cereale integrale, lapte şi produse lactate, comparativ cu alimentele cu un conţinut crescut de grăsimi şi adaos de zahăr
c) consumul moderat al unor produse alimentare, adică alegerea unor alimente cu un aport scăzut de grăsimi saturate (unt, untură, carne grasă) şi de zahăr adăugat
3. Reguli generale privind alimentaţia copiilor în creşe, unităţi de învăţământ sau alte tipuri de colectivităţi
1. Conducerile creşelor, unităţilor de învăţământ sau ale oricăror alte tipuri de colectivităţi de copii şi tineri vor asigura o alimentaţie colectivă adaptată vârstei şi stării de sănătate, specificului activităţii şi anotimpului.
2. Meniurile vor asigura un aport caloric şi nutritiv în conformitate cu recomandările cuprinse în anexele nr. 3 şi 4, proporţional cu timpul petrecut de copil în colectivitate.
De exemplu, pentru un program şcolar de 6 ore, se recomandă o gustare care să asigure 10% din raţia energetică zilnică.
3. În alcătuirea meniului unui copil de peste 2 ani se va utiliza piramida alimentară, cuprinsă în anexa nr. 5.
a) Piramida alimentară este alcătuită din grupe de alimente cu o repartiţie a cantităţii recomandate a fi consumate sub denumirea de porţie nutritivă.
b) O porţie nutritivă este recomandarea cantitativă a unui aliment exprimată în grame sau folosind ca unitate de măsură ceaşca.
c) În cadrul piramidei alimentare, numărul de porţii nutritive dintr-o anumită grupă se stabileşte în funcţie de necesarul de calorii al copilului, care la rândul său depinde de vârstă, sex, dezvoltarea corporală şi gradul de activitate.
4. Se va evita asocierea alimentelor din aceeaşi grupă la felurile de mâncare servite (de exemplu, la micul dejun nu se va servi ceai cu pâine cu gem, ci cu preparate din

carne sau cu derivate lactate; în schimb, se poate folosi lapte cu pâine cu gem sau cu biscuiţi; la masa de prânz nu se vor servi felurile 1 şi 2 preponderent cu glucide din cereale, de exemplu, supă cu găluşte şi friptură cu garnitură din paste făinoase, ci din legume).
5. Se vor evita la cină mâncărurile care solicită un efort digestiv puternic sau care au efect excitant ori a căror combinaţie produce efecte digestive nefavorabile (de exemplu, iahnie de fasole cu iaurt sau cu compot).
6. Mâncărurile gen tocături sunt acceptate numai dacă sunt prelucrate termic prin fierbere sau la cuptor. Ouăle se recomandă a fi servite ca omletă la cuptor şi nu ca ochiuri româneşti sau prăjite.
7. Meniul va fi îmbogăţit cu vitamine şi săruri minerale prin folosire de salate din crudităţi şi adăugare de legume-frunze în supe şi ciorbe.
8. Se interzice folosirea cremelor cu ouă şi frişcă, a maionezelor, indiferent de anotimp.
4. Alimentaţia copilului preşcolar trebuie să respecte următoarele reguli:
a) Alimentaţia trebuie să cuprindă o varietate largă de alimente din grupele de bază: pâine, cereale, orez şi paste făinoase, vegetale, fructe, lapte, brânză şi iaurt, carne, pui, peşte şi ouă.
b) Masa trebuie să se servească înainte de a-i fi foarte foame copilului, de a fi obosit sau iritat.
c) Trebuie să se ofere câteva variante de alimente la alegere şi cel puţin un aliment favorit.
d) Pentru asigurarea raţiei zilnice de nutrienţi, mesele principale vor fi completate cu gustări formate din cereale cu lapte, sandvişuri, fructe, sucuri de fructe, iaurt simplu sau iaurt cu fructe, brânză cu conţinut scăzut de sare şi grăsimi.
e) Alimentele din meniu pot să aibă consistenţă şi culori diferite, în vederea stimulării poftei de mâncare.
f) Cantitatea de mâncare trebuie să fie adecvată vârstei copilului; o modalitate practică de stabilire a cantităţii de mâncare la copilul mic, în lipsa tabelelor şi a graficelor, este de a-i servi o lingură din fiecare grup alimentar pentru fiecare an de vârstă al copilului.
g) Masa trebuie să se încheie când copilul s-a săturat, devine neliniştit sau nu manifestă interes.
5. Alimentaţia copilului şcolar trebuie să respecte cu precădere următoarele reguli:
a) să asigure un necesar de calorii şi micronutrienţi conform vârstei şi ritmului de creştere;
b) să asigure un aport corespunzător de proteine/zi, prin consumul de carne, ouă, produse lactate, dar şi din surse vegetale incluzând fasolea, lintea, produse din soia,
c) să asigure un aport de fier de 8 - 15 mg de fier/zi, prin consumul de carne de vacă, pasăre şi porc, legumele - inclusiv fasole şi alune, cerealele integrale sau fortifiate, vegetale cu frunze verzi;

d) gustarea să fie formată din fructe, lapte şi produse lactate cu un conţinut scăzut de grăsime;
e) să asigure o hidratare corespunzătoare vârstei.

ANEXA 3
NECESARUL ZILNIC DE CALORII
substanţe nutritive şi elemente minerale pentru copii şi adolescenţi
A. Necesarul zilnic de calorii şi substanţe nutritive pentru copii şi adolescenţi
________________________________________________________________________________
Adolescenţi
Copii Băieţi Fete
_______________________ ________________ ________________
1 - 4 - 7 - 11 - 15 - 11 - 15 -
3 ani 6 ani 10 ani 14 ani 19 ani 14 ani 19 ani
___________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7
________________________________________________________________________________
Calorii (kcal)
- necesar mediu 1.300 1.800 2.400 3.100 3.500 2.600 2.800
- variaţii posibile 900 - 1.300 - 1.700 - 2.200 - 3.000 - 1.800 - 2.000 -
în funcţie de 1.800 2.300 3.300 3.700 3.900 3.000 3.000
caracteristicile
grupului
Proteine totale
- necesar mediu 44 - 61 - 82 - 106 - 120 - 89 - 96 -
51 g 70 g 94 g 121 g 137 g 101 g 109 g
- variaţii posibile 31 - 44 - 58 - 75 - 102 - 61 - 68 -
în funcţie de 70 g 90 g 129 g 144 g 152 g 117 g 117 g
nivelul caloric
- % din valoarea 14 - 14 - 14 - 14 - 14 - 14 - 14 -
calorică 16% 16% 16% 16% 16% 16% 16%
Proteine animale
- necesar mediu 31 - 40 - 49 - 52 - 60 - 49 - 48 -
36 g 46 g 56 g 55 g 69 g 55 g 54 g
- variaţii posibile 22 - 29 - 35 - 41 - 51 - 34 - 34 -
în funcţie de 49 g 59 g 77 g 79 g 76 g 64 g 59 g
nivelul caloric
- % din cantitatea 70% 65% 60% 55% 50% 55% 50%
proteinelor totale
Proteine vegetale
- necesar mediu 13 - 21 - 33 - 54 - 60 - 40 - 48 -
15 g 24 g 38 g 66 g 69 g 46 g 55 g
- variaţii posibile 9 - 15 - 23 - 34 - 51 - 25 - 34 -
în funcţie de 21 g 31 g 52 g 65 g 76 g 55 g 58 g
nivelul caloric
- % din cantitatea 30% 35% 40% 45% 50% 45% 50%
proteinelor totale
Lipide totale
- necesar mediu 49 - 58 - 65 - 83 - 94 - 70 - 75 -
60 g 68 g 77 g 100 g 113 g 84 g 90 g
- variaţii posibile 34 - 42 - 46 - 71 - 81 - 49 - 54 -
în funcţie de 77 g 87 g 106 g 119 g 126 g 87 g 97 g
nivelul caloric
- % din valoarea 35 - 30 - 25 - 25 - 25 - 25 - 25 -
calorică 40% 35% 30% 30% 30% 30% 30%

Lipide animale
- necesar mediu 37 - 44 - 49 - 58 - 60 - 50 - 53 -
45 g 51 g 58 g 70 g 79 g 59 g 63 g
- variaţii posibile 26 - 32 - 35 - 50 - 57 - 37 - 38 -
în funcţie de 58 g 65 g 80 g 83 g 88 g 68 g 68 g
nivelul caloric
- % din cantitatea 75% 75% 75% 70% 70% 70% 70%
lipidelor totale
Lipide vegetale
- necesar mediu 12 - 14 - 16 - 25 - 28 - 20 - 22 -
15 g 17 g 19 g 30 g 47 g 25 g 27 g
- variaţii posibile 8 - 10 - 11 - 21 - 24 - 11 - 16 -
în funcţie de 19 g 22 g 26 g 36 g 38 g 29 g 29 g
nivelul caloric
- % din cantitatea 25% 25% 25% 30% 30% 30% 30%
lipidelor totale
Glucide
- necesar mediu 143 - 220 - 322 - 416 - 470 - 349 - 376 -
168 g 240 g 351 g 454 g 521 g 380 g 410 g
- variaţii posibile 100 - 174 - 228 - 295 - 402 - 241 - 268 -
în funcţie de 222 g 309 g 483 g 541 g 571 g 439 g 439 g
nivelul caloric
- % din valoarea 45 - 50 - 55 - 55 - 55 - 55 - 55 -
calorică 53% 55% 60% 60% 60% 60% 60%
________________________________________________________________________________
B. Necesarul zilnic de elemente minerale pentru copii şi adolescenţi
______________________________________________________________________________
| Grupa de vârstă | Elemente minerale |
|_________________|____________________________________________________________|
| | Calciu | Fosfor | Magneziu | Fier | Zinc | Iod |
| | - mg - | - mg - | - mg - | - mg -|- mg -| - micrograme - |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| Copii | | | | | | |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 0 - 12 luni | 800 | 400 | 70 | 7 | 4 | 40 |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 1 - 3 ani | 900 | 400 | 125 | 8 | 7 | 60 |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 4 - 6 ani | 900 | 500 | 180 | 9 | 9 | 80 |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 7 - 9 ani | 1.100 | 700 | 220 | 10 | 10 | 100 |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 10 - 12 ani | 1.200 | 800 | 270 | 12 | 12 | 120 |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| Băieţi | | | | | | |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 13 - 15 ani | 1.200 | 1.000 | 330 | 13 | 14 | 140 |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 16 - 19 ani | 1.300 | 1.100 | 360 | 16 | 15 | 150 |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| Fete | | | | | | |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 13 - 15 ani | 1.100 | 900 | 310 | 15 | 14 | 130 |
|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|
| 16 - 19 ani | 1.200 | 1.000 | 310 | 18 | 14 | 140 |

|_________________|________|________|__________|_______|______|________________|

ANEXA 4
ECHIVALENŢELE ALIMENTARE,
necesarul estimativ zilnic al diferitelor grupe de alimente pentru alcătuirea dietei la copii şi adolescenţi, datele orientative privind valoarea calorică a alimentelor şi caracteristicile nutriţionale ale grupelor alimentare utilizate pentru alcătuirea meniurilor la copii şi adolescenţi (cantităţi comerciale bruto)
ART. 1
Pentru aprecierea cantităţilor de alimente consumate în medie pe zi de un copil, se va realiza un calcul pe baza foilor de alimente scoase din magazie zilnic, pe o perioadă de 10 zile lucrătoare (în două săptămâni consecutive) în lunile februarie, mai şi octombrie. Cantităţile din grupele de alimente cumulate pe cele 10 zile se vor împărţi la numărul total de consumatori din cele 10 zile, obţinându-se raţia medie pe copil, care se va compara cu raţiile recomandate din tabelul nr. 1 "Necesarul estimativ zilnic al diferitelor grupe de alimente pentru alcătuirea dietei la copii şi adolescenţi".
ART. 2
Conţinutul alimentelor în calorii şi în anumite substanţe nutritive (proteine, lipide şi glucide) se va stabili prin calcul, folosindu-se tabele de compoziţia alimentelor, rezultatele obţinute comparându-se cu necesarul zilnic consemnat în anexa nr. 3 "Necesarul zilnic de calorii, substanţe nutritive şi elemente minerale pentru copii şi adolescenţi".
ART. 3
Se permite depăşirea raţiilor recomandate cu până la 20% la lapte şi produse lactate, carne şi preparate din carne, peşte, legume şi fructe. La copiii antepreşcolari şi preşcolari nu se recomandă untura, ca grăsime animală, ci numai untul sau smântâna.
ART. 4
În creşele cu orar de zi şi în grădiniţele cu orar prelungit raţiile realizate trebuie să reprezinte 75 - 80% din raţiile recomandate în tabelul nr. 1 "Necesarul estimativ zilnic al diferitelor grupe de alimente pentru alcătuirea dietei la copii şi adolescenţi".
ART. 5
Pentru calcularea meniurilor se vor folosi următoarele echivalenţe alimentare:
a) 100 ml lapte concentrat (condensat) = 250 ml lapte proaspăt;
b) 100 g lapte praf integral = 800 ml lapte proaspăt;
c) 100 g caşcaval = 700 ml lapte proaspăt;
d) 100 g brânză telemea de vacă = 550 ml lapte proaspăt;
e) 100 g brânză telemea de oi = 450 ml lapte proaspăt;
f) 100 g brânză proaspătă de vacă = 400 ml lapte proaspăt;
g) 100 g caş = la fel ca la brânza telemea;
h) 100 g mezeluri = 125 g carne;
i) 100 g specialităţi din carne (şuncă de Praga, muşchi file, muşchi ţigănesc, ceafă, pastramă etc.) = 135 g carne;
j) 100 g smântână = 40 g unt;

k) 100 g pâine neagră = 71 g făină;
l) 100 g pâine semialbă (intermediară) = 73 g făină;
m) 100 g pâine albă = 76 g făină;
n) 100 g paste făinoase (inclusiv biscuiţi fără cremă) = 100 g făină;
o) 100 g mălai, orez, griş = 100 g făină;
p) 100 g compot = 15 g zahăr;
q) 100 g dulceaţă = 70 g zahăr;
r) 100 g gem, peltea, marmeladă = 40 g zahăr;
s) 100 g nectar de fructe = 30 g zahăr;
t) 100 g sirop de fructe concentrat = 60 g zahăr;
u) 100 g bomboane = 90 g zahăr;
v) 100 g miere = 80 g zahăr;
w) 100 g ciocolată = 50 g zahăr şi 30 g grăsime vegetală;
x) 100 g bulion sau pastă de roşii = 600 g pătlăgele roşii (tomate);
y) 100 g suc de roşii = 135 g tomate;
z) 100 g varză acră = 130 g varză crudă;
aa) 100 g murături = 125 g legume crude;
bb) 100 g fructe deshidratate, afumate, uscate = 400 g fructe crude;
cc) 100 g morcovi deshidrataţi = 1.700 g morcovi cruzi;
dd) 100 g conserve de legume = 100 g legume crude.
Tabelul nr. 1
Necesarul estimativ zilnic al diferitelor grupe de alimente pentru alcătuirea dietei la copii şi adolescenţi
________________________________________________________________________________
Grupa de alimente (g) Copii Adolescenţi
____________________________________________________
1 - 4 - 7 - Băieţi Fete
3 ani 6 ani 10 ani ______________________________
11 - 15 - 11 - 15 -
14 ani 19 ani 14 ani 19 ani
________________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7
________________________________________________________________________________
Lapte şi produse lactate
(în echivalent lapte) 700 700 800 750 700 700 700
Carne şi preparate din
carne
(în echivalent carne) 60 85 110 190 230 170 190
Peşte şi preparate din
peşte
(în echivalent peşte) 0 15 25 35 35 30 30
Ouă (g) 30 35 40 50 50 50 50
Grăsimi
- total 25 32 40 50 55 35 40
- animale 15 20 25 30 30 20 20
- vegetale 10 12 15 20 25 15 20
Produse cerealiere

(în echivalent făină) 90 160 230 380 460 330 360
Cartofi 110 150 180 200 230 180 200
Alte legume 210 220 230 350 380 290 310
Leguminoase uscate 0 5 5 10 15 7 7
Fructe 100 130 150 180 200 180 180
Zahăr şi produse zaharoase 35 45 50 70 80 55 55
________________________________________________________________________________
Tabelul nr. 2
Valoarea calorică a alimentelor
______________________________________________________________________________
| Valoare | kcal/100 g | Alimente |
| calorică | | |
|__________|____________|______________________________________________________|
| Minimă | Sub 5 | Apă, apă minerală, ceai neîndulcit, supe clare |
|__________|____________|______________________________________________________|
| Scăzută | 5 - 60 | Fructe: mere, căpşuni, caise, piersici, prune, |
| | | cireşe, vişine, pepene, portocale, mandarine, |
| | | grepfrut, mango, ananas |
| | | Legume: fasole verde, varză, conopidă, morcovi, |
| | | pătrunjel, castraveţi, usturoi, ceapă, salată, |
| | | ciuperci, spanac, sparanghel, brocoli |
| | | Lapte degresat, brânză proaspătă de vacă |
|__________|____________|______________________________________________________|
| Moderată | 60 - 120 | Fructe: pere, struguri, banane, fructe uscate, fructe|
| | | glasate |
| | | Legume: porumb, mazăre, soia, fasole boabe, cartofi |
| | | fierţi/copţi |
| | | Carne slabă, pui |
| | | Ou, brânză telemea, peşte |
| | | Cereale simple, pâine |
| | | Lapte integral, iaurt integral, iaurt cu fructe cu |
| | | conţinut redus de grăsime |
|__________|____________|______________________________________________________|
| Crescută | 120 - 300 | Îngheţată, iaurt gras, smântână, caşcaval, brânză |
| | | topită, carne grasă, salam, cârnaţi, paste cu sos, |
| | | biscuiţi, prăjituri, cereale îmbogăţite, musli, |
| | | sosuri |
|__________|____________|______________________________________________________|
| Foarte | Peste 300 | Plăcintă cu carne, cartofi prăjiţi, pui/peşte/carne |
| crescută | | prăjit/prăjită, hamburger, pizza, dulciuri (prăjituri|
| | | cu cremă, ciocolată, bomboane), margarină, unt, |
| | | maioneză, alune, seminţe |
|__________|____________|______________________________________________________|
Tabelul nr. 3
Caracteristici nutriţionale ale grupelor alimentare
______________________________________________________________________________
|Grupa |Pâine, |Legume | Fructe | Lapte şi | Ouă | Carne, |
|alimentară|cereale, |şi | | derivate | | peşte |
| |orez, paste |vegetale| | | | |
|__________|____________|________|____________|____________|__________|________|
|Princi- |Carbohidraţi|Vitamine|Vitamine şi |Calciu |Proteine |Proteine|

|palii |Fier |şi |minerale |Proteine |cu valoare|Fier |
|nutrienţi |Vitamina B1 |minerale| | |biologică |Acizi |
| |Vitamina E | | | |înaltă |graşi |
| | | | | | |omega 3 |
|__________|____________|________|____________|____________|__________|________|
|Alte |Fibre |Fibre |Carbohidraţi|Grăsimi |Colesterol|Grăsimi |
|componente|Proteine | |Fibre |Carbohidraţi|Fier |Niacina |
|nutritive |Magneziu | | |Magneziu |Vitaminele|Vitamina|
| |Zinc | | |Zinc |B1, B2, |B12 |
| |Vitamina B2 | | |Vitamina B2 |B12, A, D | |
| |Vitamina B3 | | |Vitamina B12| | |
| |Folaţi | | |Sodiu | | |
| |Sodiu | | |Potasiu | | |
|__________|____________|________|____________|____________|__________|________|

ANEXA 5
PIRAMIDA ALIMENTARĂ
pentru nutriţia copiilor şi adolescenţilor, în funcţie de necesarul caloric, grupele de alimente şi grupa de vârstă
A. Piramida alimentară pentru nutriţia copiilor şi adolescenţilor în funcţie de necesarul caloric
______________________________________________________________________________
|Aliment /| 1.600 | 1.800 | 2.000 | 2.200 | 2.400 | 2.600 | 2.800 | 3.200 |
| / | | | | | | | | |
| / | | | | | | | | |
| / kcal | | | | | | | | |
|/________|_________|________|________|________|_______|_______|_______|_______|
|Cereale |150 g |180 g |180 g |210 g |240 g |270 g |300 g |300 g |
|_________|_________|________|________|________|_______|_______|_______|_______|
|Legume |2 ceşti* |2 1/2 |2 1/2 |3 ceşti |3 ceşti|3 1/2 |3 1/2 |4 ceşti|
| | |ceşti |ceşti | | |ceşti |ceşti | |
|_________|_________|________|________|________|_______|_______|_______|_______|
|Fructe |1 1/2 |1 1/2 |2 ceşti |2 ceşti |2 ceşti|2 ceşti|2 1/2 |2 1/2 |
| |ceşti |ceşti | | | | |ceşti |ceşti |
|_________|_________|________|________|________|_______|_______|_______|_______|
|Lapte |3 ceşti |3 ceşti |3 ceşti |3 ceşti |3 ceşti|3 ceşti|3 ceşti|3 ceşti|
|_________|_________|________|________|________|_______|_______|_______|_______|
|Carne |150 g |150 g |165 g |180 g |195 g |195 g |210 g |210 g |
|_________|_________|________|________|________|_______|_______|_______|_______|
|Vârsta | | | | | | | | |
|(ani) |4 - 6 |4 - 6 |7 - 10 |11 - 13 |11 - 13|11 - 13|11 - 13|14 - 18|
|_________|_________|________|________|________|_______|_______|_______|_______|
* 1 ceaşcă = 100 ml.
B. Piramida alimentară pentru nutriţia copiilor raportată la aliment şi la grupa de vârstă
NOTĂ:
În cadrul fiecărei grupe de alimente (nivel al piramidei) se vor include în alimentaţia zilnică produse cât mai diversificate (de exemplu, la categoria lactate se recomandă consumul câte unei porţii de lapte, brânză şi iaurturi).
______________________________________________________________________________
|Grupa | Mărimea porţiei |Număr |Număr |Număr |
|alimentară| |maxim de |maxim de |maxim de |
| | |porţii/zi|porţii/zi|porţii/zi|
| | |la 2 - |la 7 - |la 11 - |
| | |6 ani |10 ani |13 ani |
|__________|_____________________________________|_________|_________|_________|
|Pâine, |- pâine = 1 felie | 6 | 5 - 6 | 6 - 7 |
|cereale şi|- cereale uscate = 1/3 ceaşcă | | | |
|paste |- cereale fierte, orez sau paste = | | | |
| | 1/2 ceaşcă | | | |
| |- cereale fierte pentru micul dejun =| | | |
| | 30 g | | | |

|__________|_____________________________________|_________|_________|_________|
|Legume |- legume cu frunze verzi = 1 ceaşcă | 3 | 4 - 5 | 5 - 6 |
| |- legume crude tăiate = 1/2 ceaşcă | | | |
| |- legume fierte = 1/2 ceaşcă | | | |
| |- 1 cartof mediu fiert | | | |
| |- suc de legume = 1/2 ceaşcă | | | |
|__________|_____________________________________|_________|_________|_________|
|Fructe |- măr, banană, portocală = | 2 - 4 | 3 | 3 - 4 |
| | 1 fruct mediu | | | |
| |- fructe crude tăiate în bucăţi = | | | |
| | 1/2 ceaşcă | | | |
| |- suc de fructe neîndulcit = | | | |
| | 1/2 ceaşcă | | | |
| |- fructe uscate = 1/2 ceaşcă | | | |
|__________|_____________________________________|_________|_________|_________|
|Lactate |- lapte degresat sau parţial | 3 | 3 | 3 |
| | degresat = 1 ceaşcă | | | |
| |- iaurt parţial degresat = 1 ceaşcă | | | |
| |- iaurt cu fructe cu conţinut scăzut | | | |
| | în grăsimi = 1 ceaşcă | | | |
| |- caşcaval = 30 g | | | |
| |- brânză de vaci parţial degresată = | | | |
| | 1/2 ceaşcă | | | |
|__________|_____________________________________|_________|_________|_________|
|Carne*, |- carne slabă fiartă/la grătar, pui | 1 | 2 | 2 - 3 |
|pui, | sau peşte = 90 g | | | |
|peşte, |- 1 ou | | | |
|fasole | | | | |
|uscată, | | | | |
|mazăre, | | | | |
|ouă | | | | |
|__________|_____________________________________|_________|_________|_________|
|Dulciuri |- îngheţată = 1/2 ceaşcă |1, |1, |1, |
| |- budincă = 1/2 ceaşcă |ocazional|ocazional|ocazional|
| |- 1 croissant mic = 1 porţie | | | |
| | ciocolată = 15 g | | | |
|Produse cu|- brânză topită = 35 g | | | |
|conţinut |- mezeluri = 50 g | | | |
|ridicat de|- cartofi prăjiţi = 10 felii | | | |
|grăsimi |- unt, margarină = 20 g | | | |
|__________|_____________________________________|_________|_________|_________|
* Carnea roşie se consumă ocazional.
---------------

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Regulament participare

Şcoala şi gradiniţa relansa Campania "A N+1 ŞANSĂ NO COPY, NO PASTE" sau "Învăţarea continuă-teorie şi practică la şcoală, grădiniţă şi în societate" în anul şcolar 2009-2010.
Tot aceeaşi şcoală şi grădiniţă lansa Campania "A N+1 ŞANSĂ CTRL+V", sau "Învăţarea fără frontiere prin lipirea cunoştinţelor - teorie şi practică la şcoală, grădiniţă şi societate" în anul şcolar 2010-2011.
Tot aceeaşi şcoală şi grădiniţă lansa Campania "A N+1 ŞANSĂ PENTRU O ZI, UN SEMESTRU, UN AN, TOATĂ VIAŢA", sau "Învăţămîntul ideal versus învăţământul clasic" în anul şcolar 2011-2012.

Pentru a fi membru trebuie să îndeplineşti cumulativ următoarele condiţii
1. să fi absolvent, cursant, elev, părinte, cadru didactic, cadru auxiliar, nedidactic - şcoală, grădiniţă nr. 162
2. să fii original/ă în exprimare în limitele bunului simţ (impus de şcoală şi/sau grădiniţă)
3. să postezi cel puţin un comentariu şi/sau să-ţi exprimi părerea scris cu ajutorul e-urilor, verbal prin comunicare directă cu profesorii, respectiv, persoana de contact Diana C.
4. să participi prin implicare directă la oricare dintre acţiunile propuse pe blog şi/sau să demonstrezi cu poze implicarea în activităţi cu caracter şcolar.
5. să dovedeşti măcar o dată în viaţă utilitatea lipirii unor cunoştinţe la cunoştinţele proprii care să te fi ajutat să fi ceva sau să fi cineva, să fi original, cu alte cuvinte să fi OM.

Membrii cu caracter dovedit la Campania lansată şi relansată în anul şcolar 2009-2010 au avut ca rezultate directe şi conexe:
1. selecţionarea în vederea publicării unei reviste a şcolii şi grădiniţei
2.constituirea "primei şi niciodată nu ultimei şanse" în demonstrarea originlităţii, particularităţilor instituţiilor publice şcoala şi grădiniţa 162

Membrii cu caracter dovedit la Campania lansată în anul şcolar 2010-2011 îşi dovedesc utilitatea prin participare astfel:
- ştiu despre ce vorbesc prin lipirea cunoştinţelor între ele ca şi legăturile de sânge: ele nu se pierd, nu se înstrăinează de tine şi se recunosc şi mai ales în situaţii de criză.
- ştiu să-şi adapteze cunoştinţele la nou şi la vechi pentru a înţelege, cunoaşte, a şti că în lume nu eşti singur şi respecţi şi te respecţi prin valoarea cunoştinţelor tale
- constituirea unei N+1 şanse de a fi egal în atitudine, cunoştinţe, respect, reuşită la orice judecată a sinelui în faţa celorlalţi membrii ai Campaniei sau a ta însăţi/însuţi

Membrii cu caracter dovedit la Campania lansată în anul şcolar 2011-2012 îşi dovedesc utilitatea prin participare astfel:
1. sunt cuminţi, aşezaţi şi cu bun-simţ când vorbesc despre cu şi cadrele didactice, didactice-auxiliare, nedidactice şi/sau persoanele care participă la viaţa şcolii
2. sunt capabili de a-şi demonstra caracterul unic, irepetabil prin acţiuni ce le pun în valoare calităţile şi îi ajută să-şi înţeleagă defectele
3. defectele devin calităţile celorlalţi şi calităţile devin defectele celorlalţi
4. sunt integralişti în fiecare semestru sau îşi îmbunăţăţesc stilul pentru a deveni integralişti
5. sunt membrii ai comunităţii sau ai comisiilor comunităţii sau ai organigramei externe şi interne care susţin promovarea şi acceptarea campaniei A N+1 ŞANSĂ NO COPY, NO PASTE
6. cunosc ce înseamnă copy ce înseamnă paste şi încearcă înlocuirea celor două cuvinte cu semnificaţia românească de copiere şi alipire, astfel încât să se păstreze tradiţiile copierii prin alipire doar şi numai a cunoştinţelor nu şi a prietenilor sau prieteniilor



Neparticiparea la Campanie atrage după sine desfiinţarea ei şi 0 şanse de a dovedi utilitatea grupului de taste "Ctrl+V".

Vă mulţumim că aţi avut răbdare chiar şi doar să citiţi regulamentul de participare.

Programul "A doua şansă"

Despre programul
"A doua şansă"
Detalii importante
Se pot obţine
A. cu ajutorul acestui link
savethechildren.net/romania/.../a_doua_sansa.pdf
B. contactând şcoala noastră, la instituţia noastră derulându-se un astfel de program

Friends18.com Orkut MySpace Hi5 Scrap Images

Anul 2010-Anul biodiversităţii

Reguli fără frontiere
Respectarea naturii este ca şi respectul de sine şi/sau respectul faţă de ceilalţi o regulă fără frontiere.
Regula anului 2010 este încurajarea respectului prin promovarea biodiversităţii ca sursă esenţială a existenţei umane.

Campania "A N+1 ŞANSĂ, NO COPY, NO PASTE" susţine necesitatea respectării şi integrării biodiversităţii ca patrimoniu al intregii umanităţii şi nu a fiecărei naţiuni în parte.

Vă mai amintiţi...

Despre noi şi mândria noastră de locuitori giuleşteni cu ora, ziua şi/sau permanenţi


Friends18.com Orkut MySpace Hi5 Scrap Images

Bun venit pe blogul şcolii cu clasele I-VIII nr. 162!

NU vrem să puneţi comentarii, dar recomandăm acest lucru spre binele dumneavoastră.
DE CE
1. Facilitează comunicarea dintre dumneavoastră şi instituţiile publice, şcoala şi grădiniţa
2. Răspunde nevoii de integrare în "spaţiul electronic" de tipul învăţare permanentă prin mijloace moderne de comunicare
3. S-a menţionat cumva şi termenul de gratuitate a "spaţiului electronic de tipul blog"?
4. Alte motive (spaţiu restrâns, fiind un mesaj de bun-venit)

În speranţa că vom avea cât mai multe comentarii (le acceptăm doar pe cele corect scrise şi care nu conţin cuvinte care aduc prejudiciu imaginii şcolii), vă mulţumim pentru timpul acordat fie şi destinat doar citirii acestui mesaj
.

Şcoala şi gradiniţa îşi propune şi prin intermediul BLOGULUI, iniţierea şi promovarea unei campanii susţinute de tipul "A N+1 ŞANSĂ NO COPY, NO PASTE" sau "Învăţarea continuă-teorie şi practică la şcoală, grădiniţă şi în societate".


Blogul se construieşte şi se actualizează zilnic.
El cuprinde informaţii legate de şcoală şi grădiniţă ca o comunitate distinctă în cadrul comunităţii locale şi a comunităţii externe cu care instituţia noastră se află în contact direct şi indirect .
El poate fi accesat de oricine, aparţinând comunităţilor menţionate anterior.
El a fost conceput ca o modalitate de iniţiere, consolidare, perfecţionare şi popularizare a tehnicilor noi şi moderne de comunicare în special în rândul celor ce urmează cursurile la şcoala noastră.

În septembrie 2006 şcoala a fuzionat cu Grădiniţa nr. 186.
În urma acestei fuziuni formele de învăţământ urmate în cadrul unitaţii noastre sunt:
-Învăţământ preşcolar
-Învăţământ primar
-Învăţământ gimnazial
-Învăţământ de tip A doua şansă

Persoana care se ocupă cu crearea şi popularizarea blogului (Diana Chelmuş) îşi cere scuze pentru micile greşeli apărute la postările efectuate până acum.


Blogul are un caracter informativ şi de jurnal al unei zile clasice de lucru la sediul unităţilor aparţinând de Şcoala cu clasele I-VIII nr. 162.
Sunt incluse şi soluţii de criză, dar fără participarea şi implicarea celor direct interesaţi, fie şi doar prin adăugarea de comentarii, blogul şcoala 162 nu va mai putea fi considerat un mijloc de comunicare.


Comentarii

Comentariile se pot adauga astfel:
Pasul 1. se apasă pe cuvântul "comentarii" situat, în cazul acestui blog în casuţa albă de la finalul fiecărei postări.
Apare căsuţa Trimiteţi comentariul
Pasul 2. se scrie textul comentariului în interiorul căsuţei albe în cazul acestui blog.
Pasul 3. Se verifică corectitudinea comentariului prin apăsarea butonului "previzualizaţi"
Pasul 4. Se apasă pe butonul corespunzător pentru renunţarea la postare, X, situat în partea dreaptă sus a ferestrei
sau
Pasul 4. Se apasă pe butonul corespunzător "Postaţi un comentariu"


Comentariile sunt utile:
1.pentru a asigura comunicarea prin mijloace moderne între diferitele structuri ce alcătuiesc organigrama internă şi externă a instituţiilor noastre
2. pentru a asigura comunicarea prin mijloace moderne între diferitele comunităţi ce intră în contact direct sau/şi indirect cu instituţiile noastre (numiţi în continuare "beneficiarii blogului")
3. pentru a fi modificat şi personalizat blogul în funcţie de preferinţele majorităţii beneficiarilor prin exprimarea fără discriminare a părerilor de bine sau de rău relativ la aspectul scris sau grafic al blogului.


Şcoala cu clasele I-VIII nr. 162 şi Grădiniţa nr.162 (fostă 186)

"Să te schimbi şi să te schimbi în bine sunt două lucruri diferite." (Proverb german)
"Instruirea minţii este la fel de necesară ca hrana pentru corp." Marcus Tullius Cicero
"Chiar şi cea mai înţeleaptă minte mai are ceva de învăţat." George Santayana
"Mens sana in corpore sano (Juvenal) - Minte sănătoasă în corp sănătos. "(mişcare=viaţă)
"Este capabil cel care are încredere că este capabil" (Buddha)
"Avantajele e-urilor"
"Necesitatea trecerii la utilizarea eficientă a "e-urilor" din viaţa cotidiană reprezintă o provocare întrun mediu dinamic şi eficient ca secretariatul unei şcolii.
Menţinând traiectoria ascendentă a şcolii şi grădiniţei prin amenajare şi/sau participare la viaţa activă (spre exemplu, practicarea cu succes a sporturilor preferate de elevii şcolii în principal), secretariatul nu a rămas mai prejos.
Concluzii:
Simplitate în utilizarea e-urilor (e-ul reprezentând unitatea externalizării informaţiei prin mail, messenger, g-mail, blog, etc.)
Simplitate în comunicare
Un proces continuu de cunoaştere şi îndeplinire a aşteptărilor celor implicaţi direct şi/sau indirect în procesul de învăţământ
Şi altele
Comentariile dumneavoastră asupra activităţii noastre chiar şi/sau cea de la secretariat prin utilizarea unuia dintre e-urile subliniate ne ajută să optimizăm serviciul pe care îl oferim (prin serviciu se înţelege procesul de învăţământ, respectiv mijloace de contactare a reprezentanţilor organigramei interne)
Vă rugăm să apelaţi cu toată încrederea şi la mijloacele moderne pentru a putea răspunde la întrebarea:
Ce am putea face pentru a fi siguri că aşteptările dumneavoastră vor fi satisfăcute în viitorul cel mai apropiat cu putinţă" (Diana C.)

Despre prietenie fără frontiere

Ştiaţi că sau aţi aflat că....
Mihai Eminescu a fost prieten bun cu Ion Creangă şi/sau invers... Ion Creangă a fost prieten cu Mihai Eminescu.
Priviţi în jur ...
De câte astfel de prietenii celebre vă aduceţi aminte şi de ce...
Care credeţi că au fost motivele pentru care prietenia unor OAMENI ca Mihai Eminescu şi Ion Creangă n-a avut frontiere rămânând în cărţi ca o poveste...

Faceți căutări pe acest blog

Bibliografie literară clasele I-IV

  • "Amintiri din copilărie" - Ion Creangă
  • "Balade vesele şi triste"- George Topârceanu
  • "Din lumea celor care nu cuvântă" - Emil Gârleanu
  • "Fram, ursul polar" - Cezar Petrescu
  • "Neghiniţă" - Barbu Ştefănescu Delavrancea

Bibliografie literară- clasele V-VIII

  • "Amintiri din copilărie"-Ion Creangă
  • "La vulturi!"- Gala Galaction
  • "Mara"- Ioan Slavici
  • "Momente şi schiţe"- I.L.Caragiale
  • "Poezii"- Mihai Eminescu

Bibliografie "Educaţie pentru sănătate" (V-VIII)-profesor coordonator opţional Birnberg Carmen

  • "Manual de educaţie pentru sănătate"- Shapiro Susan, Flaharty-Zonis C.
  • "Noţiuni fundamentale de igienă"-vol.I- Poll N., Şerban Adriana
  • "Sănătatea mediului ambiant "- Vlaicu Brigitha

Bibliografie "Matematică distractivă"
-profesori coordonatori
Vlăduţu Camelia şi Sicu Carmen

  • "Construcţii cu rigla şi compasul"-Ioan Dăncilă
  • "Matematică distractivă"-Ioan Dăncilă
  • "Matematică şi perspicacitate"-Gheorghe Radu, Aurel Badea, Maria Radu, Constanţa Badea
  • "Paleoaritmetică şi alte probleme de logică"-Dan Lăzărescu, clasele V-VIII
Powered By Blogger

Chiar v-aţi dori implicarea în diferite proiecte?

Statistica online a doamnelor, domnilor, domnisorilor si domnisoarelor care viziteaza blogul nostru

Vă place acest blog?

Care ar fi metoda cea mai potrivită pentru a mări numărul de cititori în rândul elevilor şi preşcolarilor din unitatea noastră?

Cum v-aţi implica ca părinţi în formarea,menţinerea şi continuarea colaborării instituţie publică cu profil învăţământ şi familie?

Credeţi că ar fi utilă o statistică reală referitoare la apartenenţa la diverse religii pe categorii de vărstă la şcoala noastră?

Ce ar reprezenta pentru dumneavoastră (elevii claselor gimnaziale şi/sau primare) purtarea unei uniforme ?

Din ce motive aţi alege şi sportul ca mod plăcut şi util de a vă petrece timpul liber?

Aţi alege ca profesorul anului pe cineva de la şcoala cu clasele I-VIII nr. 162